"Ortofrajda" SP5 i SP7

Z ORTOFRAJD! JASNA SPRAWA…  ORTOGRAFIA TO  ZABAWA !!! 

Ortografia dla uczniów SP 5  i SP 7 nie jest trudna… Pokazali to uczestnicy Wielkiego Malowania Ortografii – turnieju  Ortofrajdy, który miał miejsce w SP 5 w Nowym Dworze Maz. 24 listopada b.r.
 
Do turniejowych zmagań uczniowie przygotowywali się w swoich szkołach od początku roku szkolnego.
 
Ortofrajda ma wielu zwolenników wśród nowodworskich nauczycieli. Jej przydatność w nauczaniu trudnej polskiej ortografii ocenili pozytywnie metodycy, dydaktycy, przedstawiciele świata nauki; wśród nich prof. dr hab. Marta Bogdanowicz – z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, uznająca Ortofrajdę za metodę uczenia się, jak i nauczania ortografii, która „angażuje i usprawnia  koncentrację uwagi na materiale wizualnym, percepcję, pamięć i wyobra1nię wzrokową, a więc odwołuje się do prawopółkulowych strategii percepcyjnych. Jest to pożądane we wczesnym okresie nauki czytania i pisania oraz w przypadkach dysleksji rozwojowej, ponieważ wykorzystuje uzdolnienia osób ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Metoda rozwija integrację funkcji wzrokowych - słuchowych - i motorycznych, a więc odwołuje się do uczenia polisensorycznego, najbardziej wskazanego podejścia w przypadkach trudności w uczeniu się.
Metoda ta zapewnia szybsze i trwalsze zapamiętanie pisowni wyrazów, jak również doskonali umiejętność czytania we wczesnym okresie nauczania. Może być skuteczna w przypadkach trudności w czytaniu, gdy dziecko czyta szybko, lecz popełnia wiele błędów (tzw. typ "L" dysleksji, według D. Bakkera). Jest to zatem metoda, która może być wykorzystywana zarówno w edukacji jak i w terapii pedagogicznej.
Uczenie się ortografii jest tu zabawą, co jak wiadomo dobrze służy dla osiągnięcia celów dydaktycznych, ponieważ wywołuje silną motywację, dziecko nie musi z wysiłkiem angażować uwagi dowolnej,  lecz mimowolnie uczy się czytania i poprawnej pisowni wyrazów...”
 
Otofrajda jest więc bezstresowym, pamięciowo-wzrokowym sposobem uczenia się i  nauczania pisowni. Opiera się na przypisaniu poszczególnym ortografom (tzn. ż, rz, ó, u, h, ch i wyjątkom) stałych kolorów wg zasady:
 
„Ó różowe od dziś będzie,
granatowe rz wszędzie,
ż  zielone niezawodnie,
h brązowe bardzo modnie,
wyjątki czerwone,
u i ch czarnym posmolone”.
 
Od kilku lat propagujemy  nie tylko w  SP5, ale  i w całej gminie naukę ortografii poprzez zabawę kolorami.
Po spotkaniu z twórcami Ortofrajdy doradca metodyczny gminy Nowy Dwór Maz., Violetta Rzeszot zaproponowała wszystkim szkołom podstawowym uczestnictwo w konkursie gminnym.
 
 Do Wielkiego Malowania Ortografii, czyli kolorowania dyktand w roku szkolnym 2008/ 2009 przystąpiły SP 5 i SP 7. Każda ze szkół przeprowadziła eliminacje szkolne.
 
 Uczniowie „Piątki” (prawie wszystkie klasy  II i III  oraz  wszystkie klasy IV, V i VI) wzięli udział w szkolnym konkursie „Wielkie Malowanie Ortografii”. Komisja konkursowa miała za zadanie wyłonienie zwycięzców – Mistrzów, którzy będą reprezentować szkołę podczas konkursu gminnego. Nie była to łatwa praca. Sprawdzenie ponad 450 prac nie dało rozstrzygających wyników. Wyłoniono jedynie Szkolnych Mistrzów klas II i III.
Zostali nimi:
- Piotr Kowalewski (II b),
- Patrycja Szwarc (III c).
Szczególnie wyrównana rywalizacja miała miejsce w klasach starszych. Około 60 uczniów
z klas IV-VI przystąpiło do II etapu konkursu szkolnego, czyli do „dogrywki”.
Po tych zmaganiach wyłoniono kolejnych Mistrzów:
- Mistrza klas IV – Piotra Umińskiego (IVa);
- Mistrza klas V – Aleksandrę Kruszewską (Va).
Wśród szóstoklasistów 4 osoby zdobyły tę samą liczbę punktów. Nie pomogły dodatkowe „dogrywki”. Punktacja ciągle była jednakowa. Ostateczne jury postanowiło przyznać tytuł szkolnych Mistrzów klas VI:
- Aleksandrze Kacprowicz (VIe),
- Alicji Prus (VId),
- Danielowi Zarembie (VId),
- Mateuszowi Krawczykowi (VIb).
 
Natomiast reprezentanta szkoły wyłoniono metodą „do pierwszego błędu”. Kolejno odpadły trzy osoby i na „placu boju” pozostała Ola Kacprowicz.
 
Ostatecznie 24 listopada 2008 podczas finału gminnego „Piątkę” reprezentowali:
 
Piotr Kowalewski z kl. II b,
Patrycja Szwarc  z kl. III c,
Piotr Umiński z kl. IV a,
Aleksandra Kruszewska z kl. Va,
Aleksandra Kacprowicz z kl. VIe.
 
Reprezentanci „Siódemki” to:
Urszula Fajkowska z kl. II,
Barbara Małecka  z kl. III,
Barbara Małecka  z kl. III,
Anna Kramarska z kl. V,
Aleksandra Fidler z kl. VI.
 
Opiekunami uczniów były panie:
„Piątki” – D. Ziemińska, A. Piotrowska, A. Rabiej, H. Kozioł, V. Rzeszot
„Siódemki” – W. Tomaszewska, M. Franczak, B. Filipiak, B. Gmurzyńska
 
Każdy z uczestników zdobywał punkty dla siebie, walcząc o tytuł Mistrza Gminnego Konkursu Ortograficznego „Wielkie Malowanie Ortografii” i dla drużyny walczącej o tytuł  Mistrza Złotej Róży.
W pierwszej części finału zawodnicy kolorowali dyktanda. Druga część spotkania miała charakter turnieju sportowo- ortograficznego, a poprowadził ją p. Janusz Rzeszot. Konkurencje sportowe i trudności ortograficzne zostały dopasowane do wieku uczniów. Polegały one m.in. na:
- podskakiwaniu na piłce – uszance i rozkładaniu wyrazów z lukami  na półkę o odpowiednim kolorze;
- przenoszeniu za pomocą papierowych rurek kartek z trudnymi wyrazami i pokolorowaniu ich;
- wrzuceniu ortograficznych obrazków do odpowiednio pokolorowanego pudełka;
- toczeniu piłki za pomocą kija unihokeja między pachołkami, odnalezieniu w pudełkach koperty z wyrazami i pokolorowaniu ich;
- ułożeniu krzyżówki z rozsypanki literowej przez całą drużynę.
- rzucaniu do „kolorowej” tarczy lotkami; wybieraniu z „pralni” odpowiednich wyrazów.
 
Zawodnicy obu szkół zaprezentowali bardzo wysoki  poziom. Wszyscy potraktowali turniej jako formę świetnej zabawy, bowiem z „ortofrajdą jasna sprawa – ortografia to zabawa”. Ostatecznie zwyciężyła drużyna SP 7, a indywidualnymi mistrzami zostali:
• Mistrz klas II –  Urszula Fajkowska;
• Mistrz klas III – Barbara Małecka;
• Mistrzowie klas IV – Piotr Umiński i Barbara Małecka;
• Mistrz klas V – Anna Kramarska;
• Mistrz klas VI – Aleksandra Fidler.
 
Gratulujemy!!!
 
Naszym uczniom kibicowali koledzy i koleżanki z klas wraz z wychowawcami. Jury stanowili nauczyciele obu szkół: p. Mirosława Franczak,  p. Wanda Tomaszewska,  p. Jolanta Szczepańska,  p. Beata Trojanowska. Zdjęcia robiła niezawodna p. Elżbieta Lewandowska. Dziękujemy!!!
 
Wszystkich zainteresowanych Kolorową Ortografią zapraszamy na stronę www.ortofrajda.pl,  a także do naszych publikacji.
        


V. Rzeszot, B. Surwiło zdj. E. Lewandowska

Zobacz zdjęcia

do góry