Ortofrajda 2007

       Ortofrajda to ...

„możliwość szybszego i trwalszego przyswojenia poprawnej pisowni wyrazów, a także ułatwienie nauki na poziomie elementarnym” prof. dr hab. Marta Bogdanowicz

Jest bezstresowym, pamięciowo – wzrokowym sposobem uczenia się i nauczania pisowni. Opiera się na przypisaniu poszczególnym ortogramom (tzn. ż, rz, ó, u, h, ch i wyjątkom) stałych kolorów:
„ó różowe od dziś będzie,
granatowe rz wszędzie,
ż zielone niezawodnie,
h brązowe bardzo modnie,
wyjątki czerwone,
u i ch czarnym posmolone”.
      
       Od zeszłego roku szkolnego staramy się propagować, nie tylko w naszej szkole, ale i w całej gminie naukę ortografii poprzez zabawę kolorami. Po spotkaniu z twórcami Ortofrajdy i realizacji szkolnego konkursu „Wielkie Malowanie Ortografii”, doradca metodyczny gminy Nowy Dwór Maz. pani Violetta Rzeszot zaproponowała wszystkim szkołom podstawowym uczestnictwo w 2007r. w konkursie gminnym.
      
       Do „Wielkiego Malowania Ortografii”, czyli kolorowania dyktand przystąpiły SP5 i SP7. Każda ze szkół przeprowadziła eliminacje szkolne. Uczniowie klas II – VI „malowali” kolorami Ortofrajdy teksty wybranych przez nauczycieli dyktand. Komisje konkursowe wyłoniły, zgodnie z określonymi kryteriami, Szkolnych Mistrzów Kolorowej Ortografii na poziomie klas II, III, IV, V i VI. Wybrani Mistrzowie reprezentowali swoją szkołę podczas finału konkursu gminnego 26 kwietnia 2007 roku.

„Piątkę” reprezentowali:
Ola Łasek – z klasy IIe;
Ula Wieczorek z klasy IIId;
Basia Wierczyńska z klasy IVb;
Natalia Mróz z klasy Vc;
Natalia Belka z klasy VIc.

Reprezentanci „Siódemki” to:
Klaudia Cywińska – klasa II;
Ania Kramarska - klasa III;
Ola Fidler - klasa IV;
Magda Kielar - klasa V;
Maciek Szyperski - klasa VI.

       Każdy z uczestników zdobywał punkty dla siebie, walcząc o tytuł Mistrza Gminnego Konkursu Ortograficznego „Wielkie Malowanie Ortografii” i dla drużyny walczącej o I miejsce i tytuł Mistrza Złotej Róży wraz ze statuetką. W pierwszej części finału zawodnicy kolorowali wybrane dla swojego poziomu dyktanda. Druga część spotkania miała charakter turnieju sportowo – ortograficznego, a poprowadził ją p. Janusz Rzeszot. Konkurencje sportowe i trudności ortograficzne zostały dopasowane do wieku uczniów. Polegały m.in. na:
• łowieniu i kolorowaniu ortograficznych rybek,
• podskakiwaniu na piłce – uszance i rozkładaniu wyrazów z lukami na odpowiednią półkę,
• przenoszeniu za pomocą rurek kartek z trudnymi wyrazami i kolorowaniu ich,
• wrzucaniu ortograficznych obrazków do odpowiedniego koloru pudełka,
• toczeniu piłeczki za pomocą kija unihokeja między pachołkami, odnalezieniu koperty z wyrazami i pokolorowaniu ich,
• ułożeniu z rozsypanki literowej krzyżówki przez całą drużynę.

       Zawodnicy obu szkół zaprezentowali bardzo wysoki i wyrównany poziom. Wszyscy potraktowali turniej jako formę świetnej zabawy, bowiem „z ortofrajdą jasna sprawa – ortografia to zabawa”. Ostatecznie niewielką przewagą punktów zwyciężyła drużyna SP7, a indywidualnymi mistrzami zostali:
• Mistrzowie klas II: ex aequo Ola Łasek SP5 i Klaudia Cywińska SP7;
• Mistrzowie klas III: ex aequo Ula Wieczorek SP5 i Ania Kramarska SP7;
• Mistrz klas IV: Basia Wierczyńska SP5;
• Mistrz klas V: Magda Kielar SP7;
• Mistrz klas VI: Maciek Szyperski SP7.

Gratulujemy!!!

       Naszym uczniom kibicowali koledzy i koleżanki z klas wraz z wychowawcami, a drużynie „siódemki” zawodnik rezerwowy Bartek Gańko. Jury stanowili nauczyciele obu szkół: p. Beata Filipiak, p. Ilona Rodowska, p. Wanda Tomaszewska, p. Halina Kozioł, p. Małgorzata Danilczyk oraz Naczelnik Wydziału Oświaty p. Jerzy Bziuk. Do walki (głównie z „bykami”) zagrzewali młodzi aktorzy z koła teatralnego „Bajtuś” pod kierunkiem p. Małgorzaty Liwskiej. Zdjęcia robiła niezawodna p. Elżbieta Lewandowska. Dziękujemy!!!

       Wszystkich zainteresowanych Kolorową Ortografią zapraszamy na stronę www.ortofrajda.pl a także do naszych publikacji na stronie www.ndmpiatka.pl, gdzie umieścimy regulamin konkursu i teksty dyktand.



B. Surwiło, V. Rzeszot zdj E. Lewandowska

Zobacz zdjęcia

do góry