2006/2007 - Koło matematyczne dla klas IV - p. E. Wójcik

W roku szkolnym 2006/2007 koło matematyczne prowadzone przeze mnie skierowane jest do uczniów klas czwartych interesujących się matematyką oraz pragnących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie
o pozaprogramowe zagadnienia i idee rozwiązań nietypowych problemów matematyki elementarnej.
Zajęcia odbywają się w środy w godz. 14.35 - 15.20 (w sali 25) i uczęszcza na nie 13 uczniów:
  1. Bartołowicz Angelika - kl. IV d
  2. Bednarek Joanna - kl. IV d
  3. Kałka Aleksandra - kl. IV d
  4. Krawczyk MAteusz - kl. IV b
  5. Sawicki Mateusz - kl. IV c
  6. Sobczyńska Dorota - kl. IV c
  7. Sobieszek Karolina - kl. IV b
  8. Szyc Izabela - kl. IV d
  9. Wierczyńska Barbara - kl. IV b
  10. Drumlak Aneta - kl. IV e
  11. Ziemiński Kamil - kl. IV e
  12. Pachucy Karolina - kl. IV d
  13. Kopańska Karolina - kl. IV a
 
CELE KOŁA TO:
  • rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych,
  • rozwijanie uzdolnień,
  • aktywizowanie ucznia, zachęcanie do przejawiania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów,
  • rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań,
  • kształtowanie twórczego myślenia, odbierania, przetwarzania, wykorzystania informacji matematycznej,
  • uczenie uważnego analizowania treści zadania i niekonwencjonalnego sposobu dochodzenia do poprawnego wyniku,
  • stosowanie symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu zadań i problemów w sytuacjach codziennych,
  • wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych,
  • przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych,
  • kształtowanie zasad dobrej organizacji pracy, dyscypliny myślenia, staranności, krytycyzmu, uznawania racji popartych poprawnym rozumowaniem, tolerancji wobec innych.
 
ZADANIA KOŁA TO:
 
Rozwijanie myślenia:
  • Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
  • Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Przygotowanie do korzystania z testów dotyczących różnych dziedzin wiedzy oraz tekstów użytkowych.
  • Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji.
  • Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych.
  • Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
  • Kształcenie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu różnych zadań i problemów.
 
Rozwijanie osobowości:
  • Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
  • Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
 
Na zajęciach koła staram się uświadomić dzieciom, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomocna w rozwiązywaniu pewnych problemów,
z którymi spotykamy się w życiu codziennym. W trakcie tych spotkań uczniowie przygotowują się do różnych konkursów matematycznych oraz poszerzają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie matematyki elementarnej. Rozwiązywane zadania wymagają nieszablonowego sposobu myślenia, co przydaje się w osiąganiu sukcesów w rozwiązywaniu trudnych problemów na konkursach matematycznych. Zadania te służą rozwijaniu cierpliwości, spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego myślenia. Wymagają wytężenia uwagi, pewnego wysiłku umysłowego, pomysłowości
i sprytu. Dla urozmaicenia zajęć rozwiązujemy także łamigłówki, co jest dobrym treningiem dla umysłu i przy okazji dobrą zabawą.


E. Wójcik

Przeczytaj więcej

do góry