Projekt "Klub Poszukiwaczy Ciekawych Książek"

Zgodnie  z Raportem o Stanie Czytelnictwa na rok 2015 opublikowanym przez  Bibliotekę Narodową 63 % Polaków nie przeczytało w ciągu roku ani jednej książki.

Spadek zainteresowania książką - nie tylko wśród dzieci i młodzieży -  jest oczywisty. Tymczasem czytanie jest jedną z kluczowych kompetencji, która warunkuje umiejętność czytania ze zrozumieniem,  pisania i formułowania myśli, rozwija  umiejętności językowe, ale również twórcze i krytyczne myślenie oraz zdolności poznawcze człowieka.

Dlatego też w  roku szkolnym 2016/2017 realizowany jest w szkole projekt edukacyjny   "Klub Poszukiwaczy Ciekawej Książki", którego główne cele  to:

  • rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci,
  • popularyzowanie czytelnictwa wśród uczniów,
  • motywowanie uczniów do sięgania po książki,
  • wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu,

Projekt będzie realizowany od października 2016 roku do czerwca 2017 roku i jest skierowany do uczniów klas
I - VI. Obejmuje on szereg działań, mających na celu popularyzację czytelnictwa i przełamanie stereotypu, że czytanie jest nudne. Wpisuje się on więc  w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 ogłoszone przez MEN, bowiem w tym roku szkolnym ponownie jednym z priorytetów MEN jest  upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych dzieci i młodzieży.  

 W ramach realizacji projektu:

  • przeprowadzimy pierwszą w naszej szkole akcję bookcrossingu "Uwolnij książkę",  będzie to wielka zbiórka książek, które posłużą do stworzenia  "Przestrzeni Wolnej Książki", czyli takich miejsc na szkolnych korytarzach, w których książka będzie dostępna dla każdego ucznia.
  • stworzymy wystawę ulubionych książek z dzieciństwa naszych nauczycieli zatytułowaną "Gorąco polecam!" oraz wystawę książek polecanych przez rodziców uczniów "Ulubiona książka mojej mamy, ulubiona książka mojego taty"
  • zorganizujemy akcję  "Książka pod choinkę"
  • przeprowadzimy  promocję czytelnictwa  z okazji  Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, który przypada 23 kwietnia pod hasłem: "Czytanie nie boli"
  • zorganizujemy konkursy plastyczne,  informatyczne itp.

O kolejnych etapach realizacji projektu będziemy informowali  na stronie internetowej strony i za pomocą newslettera. Zespół nauczycieli koordynujący projekt to: pani Agnieszka Rabiej, pani Beata Trojanowska, pani Jolanta Szczepańska i pan Radosław Modzelewski.

Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.   Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią, wymaga przede wszystkim zaangażowania rodziców i powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Warto pamiętać, że czytanie jest praktyką społeczną, którą nabywamy przebywając w oczytanym środowisku, nawyk czytelniczy najczęściej kształtuje się w domu, gdzie czytelnictwo stoi na wysokim poziomie. Czytelnicy wychowują się zatem wśród innych czytelników.

Jednak ważnymi czynnikami równoważącymi  mniejsze  wsparcie ze strony rodziny są też:

  • możliwość korzystania z biblioteki,
  • pozytywny wpływ nauczyciela
  • intensywny trening czytelniczy w postaci sumiennego czytania  lektur szkolnych oraz nieobowiązkowych książek dla własnej przyjemności.

Naszym zadaniem powinno być więc zachęcanie dzieci do czytania  i pokazywanie, że książka może być alternatywą na spędzanie wolnego czasu.

Trudno liczyć na natychmiastowe i spektakularne efekty wychowawcze jednorazowego projektu, ale "Konsekwentnie dążąc do celu,  nie możemy nie zauważyć konsekwencji swojego działania".



A. Rabiej
do góry