Klasy integracyjne w SP5

W związku z powtarzającymi się pytaniami Rodziców dotyczącymi klasy integracyjnej, informujemy, że w roku szkolnym 2016/2017 jest możliwość utworzenia oddziału integracyjnego w klasach pierwszych.

ZAŁOŻENIA I CELE KLASY INTEGRACYJNEJ

Klasa integracyjna  stwarza  możliwość wspólnego kształcenia dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi. Podstawowym założeniem tej klasy jest stworzenie każdemu dziecku optymalnych warunków rozwoju zarówno w sferze procesów poznawczych i intelektualnych, jak również w sferze emocjonalno-społecznej.

Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów, w tym 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. W klasie tej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący oraz nauczyciel wspierający – oligofrenopedagog.  Mimo że dzieci niepełnosprawne są pod opieką nauczyciela wspierającego, nie znaczy to, że nie są pytane i wywoływane do tablicy przez nauczyciela wiodącego. Dzieci zdrowe z kolei zawsze mogą liczyć na pomoc drugiej pani.

Program nauczania w klasie integracyjnej jest taki sam, jak w każdej innej, równoległej klasie. Jednakże realizowane przez nauczyciela wiodącego treści są dostosowywane przez nauczyciela wspierającego do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.

ZALETY KLASY INTEGRACYJNEJ - DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE

Kształcenie integracyjne jest ofertą edukacyjną dla dzieci z różnymi rodzajami oraz stopniami niepełnosprawności. Dzieci niepełnosprawne kwalifikowane są do oddziału integracyjnego na podstawie orzeczenia  poradni psychologiczno – pedagogicznej. Do osób tych zaliczamy przede wszystkim dzieci:

  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
  • niedowidzące lub niedosłyszące,
  • z autyzmem lub zespołem Aspergera,
  • niesprawne ruchowo,
  • przewlekle chore.

Dodatkowo dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej opracowywany jest w szkole Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), w którym zawarte są cele, metody i formy wykorzystywane do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Program ten konstruowany jest przez zespół, w skład którego wchodzą nauczyciele, specjaliści pracujący z dzieckiem. Każdy IPET jest na bieżąco modyfikowany oraz po zakończonym semestrze poddawany ewaluacji, czyli wielospecjalistycznej ocenie poziomu rozwoju ucznia.

Klasa integracyjna jest wyjątkowa pod wieloma względami. Współpraca dwóch nauczycieli i mała liczebność uczniów pozwalają na pełną indywidualizację pracy dydaktycznej, stałe dostosowywanie treści programowych do możliwości uczniów, stopniowanie trudności zadań, stosowanie ciekawych metod aktywizujących.

ZALETY KLASY INTEGRACYJNEJ - DZIECI ZDROWE

 Warto pamiętać, że nauka w oddziale integracyjnym  jest też ofertą atrakcyjną dla dzieci zdrowych, które są  zapisywane do klasy integracyjnej  na podstawie zgody prawnych opiekunów dziecka. 
Przede wszystkim  indywidualizacja pracy dotyczy również uczniów zdolnych, dla których opracowuje się dodatkowe zadania. Klasy integracyjne mają mniej uczniów, co powoduje, że podczas lekcji  uczniowie mają szansę częściej wypowiadać się i poruszać interesujące ich zagadnienia.

Poza tym nauka w klasie integracyjnej stwarza  możliwość, by wykształcić w dziecku postawę tolerancji, akceptacji, empatii, gotowości służenia pomocą, a więc przeciwdziała istniejącym tendencjom do wykluczenia osób niepełnosprawnych ze społeczeństwa.  Uczniowie zdrowi w takiej klasie wspierają, pomagają, tłumaczą i przede wszystkim motywują do pracy uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, ich rola jest wiec bardzo ważna.  Tym samym, dzięki uczęszczaniu do klasy integracyjnej,  dzieci uczą się traktowania odmienności jako czegoś naturalnego.

Kontakt dziecka sprawnego z niepełnosprawnym kształtuje właściwą postawę wobec innych ludzi, skłania do większej otwartości i wyrozumiałości. Możliwość porównania własnych ograniczeń i trudności z codziennymi zmaganiami osób niepełnosprawnych uczy pokory i cierpliwości w pokonywaniu życiowych przeszkód.

WSPARCIE DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE DLA UCZNIÓW

Nasza szkoła oferuje różnorodne zajęcia wspierające przeznaczone zarówno dla uczniów niepełnosprawnych, jak i  zdrowych. Rodzaje  wsparcia:

  • zajęcia logopedyczne,
  • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,          
  • terapia  integracji sensorycznej,
  • korektywa ,
  • terapia ręki,
  • terapia psychologiczna,
  • terapia pedagogiczna,
  • szereg zajęć rozwijających zainteresowania uczniów.

 

Rodzice zainteresowani zapisaniem dziecka do oddziału integracyjnego proszeni są 
 o dostarczenie do szkoły odpowiednich dokumentów, stwierdzających potrzebę nauki
 w oddziale integracyjnym (w przypadku dzieci niepełnosprawnych)
lub o kontakt z pedagogiem szkolnym (w przypadku dzieci zdrowych).  

Dokumenty należy złożyć w sekretariacie szkoły do 30.06. 2016r.

                                                                               Zapraszamy



SP 5

Zobacz zdjęcia

do góry