Koło matematyczne 2005/2006 - p. Ewa Wójcik

W roku szkolnym 2005/2006 koło matematyczne prowadzone przeze mnie skierowane jest do uczniów klas szóstych interesujących się matematyką oraz pragnących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie o pozaprogramowe zagadnienia i idee rozwiązań nietypowych roblemów matematyki elementarnej.

Na zajęcia uczęszcza pietnaścioro uczniów:

  • Czjkowski Piotr, 6d
  • Jakimow Łukasz, 6d
  • Jankowski Rafał, 6d
  • Kisiel Michał, 6c
  • Milewski Patryk, 6c
  • Pilewska Monika, 6d
  • Pogroszewska Diana, 6b
  • Rostkowski Łukasz, 6d
  • Skrzeszewska Edyta, 6a
  • Sobieszek Tomasz, 6d
  • Soszka Sylwia, 6a
  • Bułka Agnieszka, 6d
  • Osoch Sebastian, 6b
  • Zych Monika, 6d
  • Duczman Paweł, 6d
CELE KOŁA
  • rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych,
  • rozwijanie uzdolnień,
  • aktywizowanie ucznia, zachęcanie do przejawiania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów,
  • rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań,
  • kształtowanie twórczego myślenia, odbierania, rzetwarzania, wykorzystania informacji matematycznej,
  • uczenie uważnego analizowania treści zadania i niekonwencjonalnego sposobu dochodzenia do poprawnego wyniku,
  • stosowanie symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu zadań i problemów w sytuacjach codziennych,
  • wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych,
  • przygotowanie uczniów do udziału w konkursach matematycznych,
  • kształtowanie zasad dobrej organizacji pracy, dyscypliny myślenia, staranności, krytycyzmu, uznawania racji popartych poprawnym rozumowaniem, tolerancji wobec innych.
ZADANIA KOŁA
  • Rozwijanie myślenia:
  • Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
  • Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Przygotowanie do korzystania z testów dotyczących różnych dziedzin wiedzy oraz tekstów użytkowych.
  • Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji.
  • Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych.
  • Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
  • Kształcenie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu różnych zadań i problemów.
  • Rozwijanie osobowości:
  • Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
  • Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
  • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
Na zajęciach koła staram się uświadomić dzieciom, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomocna w rozwiązywaniu pewnych problemów, z którymi spotykamy się w życiu codziennym. Wzmacniam wiarę dzieci we własne siły i w zdolności do osiągania wartościowych i twardych celów.

W trakcie tych spotkań uczniowie poszerzają i pogłębiają swoją wiedzę i umiejętności w zakresie matematyki elementarnej. Rozwiązywane zadania wymagają nieszablonowego sposobu myślenia, co przydaje się w osiąganiu sukcesów w rozwiązywaniu trudnych problemów na konkursach matematycznych. Zadania te służą rozwijaniu cierpliwości, spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego myślenia. Wymagają wytężenia uwagi, pewnego wysiłku umysłowego, pomysłowości i sprytu. Dla urozmaicenia zajęć rozwiązujemy także łamigłówki, co jest dobrym treningiem dla umysłu i przy okazji świetną zabawą.


Ewa Wójcik
do góry